ini bLoG saya puNya....

Foto saya

GuMbiRa seMeNjaK meNjadiK maMa...dan sedia untuK menjaDiK maMa...lagiK...hehe...

Khamis, 17 Julai 2014

Soalan Temuduga Pegawai Tadbir N41

Salam Kasih Sayang untuk semua,

Tup tap tup tap dah 18 hari ek puasa.....begitu pantas masa berlalu...
Di bulan yang penuh barakah ini, tiHa bermohon kepada Allah s.w.t semoga diperluaskan rezeki dan dipermudahkan urusan bukan sekadar sepanjang ramadhan, tetapi sepanjang hayat...amin.

Intipati sebenarnya, di bulan mulia ni pada 16 Julai 2014 iaitu semalam, tiHa dapat panggilan temuduga untuk jawatan N41. a'ah ni dah kali ke 6@7 tiHa try nak jadi pegawai kat sini sementelah 9 tahun bekerja di RISDA, tp Allah Maha Mengetahui, ada sebab musabab tiHa belum dikurniakan jawatan tu. Dan tiHa belum pulak berputus asa untuk terus mencuba, mana lah tahu ramadhan 1435 ini membawa satu berita baik, bukankah rezeki juga rahsia Allah??

Suka untuk tiHa berkongsi (sharing is caring, right?) di sini, beberapa soalan yang ditanya semasa temuduga.  Senarionya, kami dipanggil 6 orang sekali gus.  Temuduga secara berkumpulan.  Stress juga, huhuhuhu..!!

Sesi Pertama :
Sesi perkenalan - sila perkenalkan diri anda, nama dan jawatan, pengalaman bekerja dan jurusan yang diambil.

Sesi Kedua :
Perbincangan - memandangkan tiHa tergolong dalam staf yang memohon, soalan ini ditanya berkaitan RISDA : Menuju Wawasan 2020, mampukah pekebun kecil (penoreh getah) mencapai pendapatan Rm4k sebulan? Ya atau tidak, huraikan.

Sesi Ketiga :
Soalan yang ditanya oleh panel kementerian : NKRA telah diperkenalkan oleh YB Perdana Menteri sebanyak 6+1. Apakah ia? huraikan dan adakah RISDA menjayakannya?

Sesi Keempat :
English session : How to create team work? Describe.

Sesi Kelima :
Soalan terakhir : Berikan tiga kelebihan masing2 yang boleh menjadi penyebab untuk anda dipilih sebagai Pegawai Tadbir.

Alhamdulillah, soalan2 tersebut tiHa boleh la jawab, cumanya kurang keyakinan sbb tiHa akui tiHa sangat lemah untuk 'menggoreng' bab-bab fakta ni. cumanya, dipermudahkan kebetulan tiHa ada la study sikit2 pasal GTP, NKRA and NKEA tu. Even, tiHa study bab GST, Palestine, Hak2 keistimewaan Melayu juz untuk preparation.

Sekarang, terpulang lah pada rezeki, ada lah tu kalau Allah nak bagi.  TiHa mmg tak meletakkan harapan yang tinggi sbb kekosongan hanyalah 2, tetapi permohonan ada lebih kurang 11ribu orang, dan yang dipanggil interview sebanyak dekat 1ribu orang gak ler....

berdoalah moga ada rezeki tiHa tahun ni, insya-allah.amin.

Rabu, 9 Julai 2014

Ragam anak xpernah menjemukan.....hihihi

Salam ramadhan,

Untuk minggu ke-2 berpuasa ni....beberapa perkara yang menggelikan hati berlaku.  Anak-anak memang pelawak no.1, ada saja karenah yang menggeramkan hati tp menjadi lawak pulak....

Senario 1
Wafiy   : Mama, abang nanti nak jadi bomba.
Shifa    : Kakak lak nak jadi polis
Wafiy   : Jannah nanti jadi ticer siti (cikgu di taska anak)
Mama  : Aik..? nape pulak?
Wafiy   : sbb jannah garang...suke marah abang...

Mama ketawa.  Dah la jannah baru setahun 3 bulan....mmg diakui dia sangat garang....tp mcm cikgu kat sekolah?? itu maknanya wafiy memang selalu kena marah dgn ticer kat sekolah....hahaha...

Senario 2
Kami baru balik dari terawih.  Masa dalam perjalanan balik....
Wafiy   : Mama, abang dah tau dah macamane nak baca doa..
Mama  : Bagusss...ce abang baca sket mama nak dengar
Wafiy   : (hanya mengumatngamit kan mulut) haaa...macam tu la...

Mama ketawa lagi.... Anak2 memang memerhati.  Anak2 dalam proses belajar dengan memerhati sekeliling mereka.  Macam jannah...masa mak adik(panggilan utk adik saya) tengah buat cookies, dia menggayakan semula cara2 buat cookies tu.  Kemudian dia tahu sikat utk apa, cotton bud utk apa dan berus gigi untuk apa.  Walau pun belum pandai bercakap tp dia tahu kegunaan barang2 tersebut.

Hari ini merupakan hari ke12 kita berpuasa dan shifa berjaya berpuasa 7hari penuh. Kejam sangat kah mama? Tp tiHa xpaksa, cuma perlu dilatih daripada sekarang, bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya.  Kesanggupan shifa yang membuatkan mama terharu.  Dia mahu bangun sahur, dia dapat tahan lapar sehingga berbuka. Dia bersabar bila wafiy makan di depan dia, oh....shifa memang anak yang hebat walaupun usia baru 5 tahun.

Tips tiHa untuk melatih anak berpuasa :
1. sentiasa memuji anak xkira apa jua kebaikan yang dia lakukan.
2. jangan terlalu tegas, pujuk baik2 bila dia meragam nak berbuka sebelum waktu.
3. masak kegemaran anak utk berbuka.
4. terangkan pd anak secara bercerita, kenapa perlu berpuasa, apa faedahnya, dan tiha gunakan
gambar2 dan peristiwa2 dalam facebook untuk menyokong pembelajaran.
Cth : gambar2 geladangan/serangan gaza dsb - xmakan minum utk memahami kesusahan
tiHa buat hari2 tau...setiap petang sebelum mula bersilat kat dapor...
5. ajak solat bersama, biasanya kalu dah solat, secara automatik kita akan buat mende2 baik.
lagi pun ustaz dah cakap...nak ajar anak ajarlah solat dulu, biasanya orang yang solat akan berpuasa.
InsyaAllah boleh.  Tiha pun cuba berhijrah ke arah kebaikan ni. Moga ramadhan kali ini membawa berjuta rahmat kepada kami sekeluarga. amin.



Khamis, 3 Julai 2014

Berakalkah manusia bl meracun kucing

Salam Ramadhan Al-Mubarak,
Alhamdulillah dipertemukan dalam Ramadhan yg penuh barakah ini.

Sungguh pun begitu, terlahir rasa kesal dan sedih di atas tindakan manusia yang xberperikemanusiaan yg meracun kucing2 saya kerana kebencian mereka terhadap binatang.  Kalu benar kucing saya mengganggu hidup mereka, kenapa tak diserang tuannya tetapi diserang binatang yg sah-sah tak berakal itu.  Di saat saya menaip entry ini, memang sy sangat beremosi.  

Sy doakan moga pelaku itu sedar kesilapannya dan tidak mengulangi perkara2 spt ini pada binatang2 lain.

ibu diracun, anak menyusu pun terkena
sy tak sempat menyelamatkan mereka...uhuk!!

Tiha ada melayari beberapa blog yg memberi info2 berkaitan rawatan kucing keracunan, namun sayang tiHa sangat terlambat untuk menyelamatkan mereka, Ada yang kata :-

1. beri minum air garam (bancuhan sendiri@yg doktor bagi bila kena cirit birit tu) untuk membantu sistem badan kucing supaya tidak dehydrate.
2. beri ubat charcoal yg hitam tu (biasanye doktor bagi kita utk buang angin kalu kita kena cirit birit) ditumbuk dah dilarutkan dalam air dan bagi kucing minum. ubat ini akan menyebabkan kucing muntah mengeluarkan racun yg dimakan dan membantu menyerap racun2 dalam darah.
3. segera bawa berjumpa doktor haiwan.

Tanda2 kucing keracunan ialah :

1. kucing kite melepek je (xaktif)
2. air kencing mereka bercampur darah
3. mulut kucing mengeluarkan buih2
4. kucing xnak makan/minum
5. muntah

Kita kena bertindak segera, kalu tidak jadi macam tiHa la, dah terlambat.......huhuhuhu...!!!