ini bLoG saya puNya....

Foto saya

GuMbiRa seMeNjaK meNjadiK maMa...dan sedia untuK menjaDiK maMa...lagiK...hehe...

Khamis, 3 Mei 2012

banyak naK cerita niiii (part 2)

sambung cerita hari tu.....

hari jumaat (dgn segera checkout SeriMesia) abis kurSuS teruS berpOya2 ko...tp percutian kaLi ni tak diranCanG....main sergah je...papa joe ajak gi melawat makam kat pengkalas kempas, linGGi. adala dalam 20minit dari PD. kawan2 dia selalu cerita pasal makam keramat nih....so ikutkan jele...hehehe bukan nak mintak nombor ek....saja nak belajar sejarah balik, dgr2 pun cam hebat je kat situ. ada satu batu yang berlubang tengah kalu masuk tangan situ boleh putus.....so tu yang papa joe kemaruk nak pegi....bergambar sakan dia kat situu....pastu kitorang gi makam Raja Melewar...Makam Sultan Ali dan Makam Tun Teja....perghh...sakan..apa yang best sangat????

xde apa pun tp sejarah...saja nak ajak anak2 melawat2 sambil belajar sejarah supaya anak2 tahu sejarah melayu. kecik lagi apa diorang tahu? nak melentur buluh biar lah dari rebungnya...dari sekarang lah belajar sejarah negara supaya bila beso sok xde le jadi muda mudi zaman skrg yang asek nak menghuru hara kan negara yang sedia aman....memperjuangkan hak yang bukan hak..........................................

Makam Tun Teja tu kat melaka...lajak ke melaka teruS tOh....tp kitorang tak gi bandar...kitorang nak pegi pulau besOr....asek dgr cerita je kan...cane keadaan kat sana xtahu kan...so biOr tiHa cerita...

pulau besOr nama je besOr tp tak besOr mana pun....nak banding dgn pulau2 lain cam langkawi/pangkor/pinang jaOh sekali...dianya lebih kurang Pulau Sibu laa....kat sana ada van dari jeti ke medan selera(mahal gile) / medan cenderamata(xbeli pun xpe) yang berdekatan dengan makam keturunan rasullullah yang ke18 tambangnye RM2 seorang pegi saja, kalu betol2 nak ronda kena sewa moto RM15/jam. kete xdek kat sana yee...tp boleh dikatakan pulau tu pulau pelancongan + pulau sejarahlah...selain makam dia ada muzium, chalet / hotel peranginan (siyes pantai dia cantik), ada padang golf, ada tasek ( yang dinamakan tasek bunian ) ada batu belah ( cam cerita batu belah batu bertangkup tukan...) tapi sebenarnya batu tu tak cm tu...batu tu besOr dan seakan2 terbelah tp bukan terbelah retak...dia terbelah cam kena tetak ngan pedang....( ekceli kitorang tengok replika kat muzium je) yang betOi2 xdapat tengok sbb tak tahu kat mana....kat sana signbod pun xdek...kitorang redah je.....jalan pun macam jungle trekking jek....

dikatakan pulau besOr ni adalah pulau pertemuan pendakwah2 ISLAM menyebarkan agama ISLAM suatu ketika dulu, sebab tu kat situ ada banyak makam2 pendakwah islam. AKAN TETAPI, tiHa tersanGat peLik sbb daLam bot yanG tiHa naik tu, katakanlah boleh naik 50orang, lebih kurang 35orang adalah HINDU yang lain tu campor le melayu & cina.... xpelik pun???

mmg tiHa ada dgr2 kata kat situ tempat bertapa dan sebagainya...tp kat kubur orang ISLAM, siap ada orang baca yassin bagaii, 'bangsa' itu datang menyembah mcm masuk kuil dia....pelik ahh...bukan xde tulis sejarah kubur tu terang2 dia tulis pasal ISLAM tp diorang letak setanggi la...acara menyembah diorang lah....huhuhuhu...pelik.......

so, ni tiHa bekalkan korang gambO2 yang sempat kitorang amek...banyak sebenarnya ni kira ni gambo yang dah ditapis SIRIM ler nih...hahahahha.....

ni le batu kat pengkalan kempas yang dikatakan kalu masuk tangan bole putus kalu bukan waris raja melaka..

kenmain lagi orang tua ni posing kannnn...hahahhaha

ni makam RAJA melewar, raja pertama di N9 (dalam kebun getah je weh)

ni makam sultan ali....tepi jalan je ke UMBAI

ni makam tun teja....panjang toh...

ini bukan makam yek...ni chalet kat anjung batu, merlimau tempat kitorang tido sebelum ke pulau besOr

kapal ke pulau beso kul 12 karang, so sebelum tu kitorang gi tengok perigi portugis yang dikatakan airnya tak pernah kering pun...hmm...

pengalaman pertama diorang naik ferry.... ;D

ni ler kubur keturunan ke18 & 19 Rasulullah


ni tempat pertama yang perlu dituju kalu nak gi pulau besor...sejarah2 dan cerita2 pasal pulau besor direkodkan kat sini

cam tak nampak sangat eh batu kat tengah tu batu pelik rupa cam tombol

tu je le...nanti upload lain....saat dan ketika mengupload gambo ni anak2 tengah tido pastu lama plak nak tunggu abis upload diorang dah bangun xsempat nak pilih lagi....nanti2 la plak eh... ;D ;D ;D